Centrala telefonica – o necesitate moderna

Poate ca titlul suna un pic pretentios insa va asigur ca este in totalitate motivat si voi incerca in cele ce urmeaza sa va conving de acest lucru.

In primul rand sa identificam publicul tinta: este evident ca un astfel de echipament este achizitionat in proportie de 99% de firme insa exista si cativa posesori de resedinte supradimensionate care isi permit astfel de extravagante. Sa le luam pe rand.

1. Firmele. Nu mai e nevoie sa mentionez ca elementul esential in orice companie este COMUNICAREA. Oamenii care alcatuiesc acest “organism corporatist” trebuie sa comunice si cu cat o fac mai bine cu atat randamentul total este mai bun. Sa ne gandim numai ca pe scara ierarhica managementul trebuie sa comunice directive catre angajati, acestia interactioneaza cu clientii/furnizorii/partenerii/etc. Majoritatea comunicarii se face folosind una din cele mai traditionale metode: vorbitul. Stiu ca imi veti spune: acum folosim e-mail/fax/messanger/skype/etc. Insa nici una din aceste metode nu ne va determina pe noi oamenii sa renuntam la cea mai rapida metoda de a transmite si a receptioana informatii. Si ca sa plusez, cred ca veti fi de acord cu mine daca afirm ca exista o categorie (destul de consistenta dealtfel) de oameni carora le face placere sa vorbeasca (sau, dupa caz, sa se auda vorbind). Iata de ce este absolut imposibil dupa parerea mea sa se renunte vreodata la comunicarea verbala.

Bun, am identificat deci necesitatea. Solutia vine in mod natural: un sistem capabil sa faca conexiunile necesare intre cei ce doresc sa comunice – centrala telefonica. Si la fel cu multe alte device-uri din IT, au aparut pe piata o multitudine de dispozitive intitulate generic centrale telefonice. Cum sa le deosebeasca saracul client? Cum sa ia decizia optima in ceea ce priveste achizitionarea unui astfel de echipament? Evident in multe din cazuri decizia e mult influentata de aptitudinea vanzatorului unui anumit brand de a scoate in evidenta niste calitati. Un vanzator care va vinde o centrala telefonica Panasonic va evidentia pretul redus si renumele brandului (desi e mai mult cunoscut din domeniul audio/video). Un vanzator de Siemens nu va putea sa se laude cu pretul insa va pune accent pe “originile” nobile, pe calitatea dispozitivelor si pe multitudinea de functionalitati incluse sau optionale. Alcatel-Lucent se mandreste cu scalabilitatea si modalitatile de realizare a unor solutii redundante (de back-up). Avaya si Nortel pun accent pe solutiile de call center. Iar toti ceilalti producatori care au in portofoliu o astfel de solutie va vor spune: la ce va trebuie toate specificatiile intalnite la un producator de domeniu (cei de mai sus), oricum nu veti folosi nici macar 20% dintre ele. Cumparati de la noi o centrala telefonica ieftina si ati rezolvat problema.

In esenta cred ca e o problema de necesitate/investitie, cu un accent puternic pus totusi pe calitate. Daca ar fi sa facem o paralela: cu cativa ani in urma majoritatea (~70%) clientilor nostri (firme) preferau sa isi ansambleze singuri calculatorele, asumandu-si anumite riscuri in privinta functionalitatii per ansamblu a sistemelor. Astazi procentul s-a inversat: majoritatea prefera sisteme “de-a gata” fiind focusati mai mult pe cresterea productivitatii. Insa in calculatoare sunt mai multi “experti” decat in telecom, fapt care ne determina sa ne sfatuim clientii sa procedeze la fel si in privinta acelor sisteme IT care asigura infrastructura de comunicatii, sisteme ce sunt de multe ori mult mai importante decat clasicele calculatoare. O centrala telefonica “de firma” va asigura o calitate mai buna a sunetului (interlocutorii se vor auzi mai bine), va rezista mai mult in timp si, de ce nu, va trece mai “neobservata” de catre utilizatorii ei. Glumeam de multe ori cu colegii mei pe tema asta: daca clientul “uita” ca la capatul celalalt al firului telefonului lui este o centrala (in sensul ca nu ii face probleme si poate comunica natural cu alti interlocutori) e de bine. Si, sigur, cerintele pot fi din cele mai diverse: interconectarea mai multor sedii, cu retelele mobile, cu lucratorii de acasa, etc. Totul in functie de bugetul si fuctionalitatile dorite, dar mai ales urmarindu-se o rata de amortizare a investitiei (ROI) cat mai buna.

2.Persoanele private. Aici o sa va spun numai o implementare interesanta la unul din clientii nostri. Persoana detinea mai multe firme aflate evident in mai multe locatii (nu numai in Bucuresti) si ca orice patron care se respecta simtea nevoia (indreptatita dealtfel) sa isi controleze/gestioneze cat mai bine angajatii. Avea deci nevoie de o solutie complexa de telecomunicatii. Ce am oferit: in fiecare locatie am instalat cate o centrala telefonica si toate sistemele le-am interconectat printr-un VPN intr-o asa numita “retea de centrale”. Ce benificii s-au obtinut? Toate convorbirile intre locatii nelimintate si gratuite si mai mult, datorita arhitecturii “omogene” (toate sistemele erau de acelasi tip si comunicau intre ele pe un anumit protocol digital) angajatii puteau vedea pe ecran chiar numele celui cu care vorbeau (obtinut din agenda telefonica stocata in sistem) indiferent daca acesta se afla langa ei  sau la sute de kilometri distanta. “Virtual”, erau toti conectati la acelasi sistem. Si ca sa revin la ideea initiala, partea cea mai frumoasa a fost cand potronul a vrut o solutie similara implementata la vila prorpie. Avea multe camere (si deci telefone) dar vroia sa poata sa ii sune de oriunde pe absolut toti anjajatii sai aflati la birou. Interesant, nu? :))

Etichete: , , , , , ,

Lasă un comentariu